kinderen
In Kinderbiodanza nemen we de kinderen mee in een thema/verhaal. We gaan bijvoorbeeld op reis door diverse landen; gaan naar de jungle waar we verschillende dieren (zoals de tijger en de olifant) tegenkomen; gaan op zoek naar de schat; of gaan naar het circus. Op deze verhalende manier ervaren de kinderen op een speelse manier de eigenschappen van de verschillende dieren en karakters van bijvoorbeeld de tijger, de clown, de piraat of de engel. Zoals de kracht en de speelsheid van de tijger, de speelsheid van de clown, de lichtheid van de engel of het stoere van de piraat.
Kinderen leren in kinderbiodanza door middel van dans en beweging op een speelse manier hun emoties vrij te uiten. Zij ontwikkelen hierdoor een rijkere identiteit en worden uitgedaagd in hun fantasie. De kinderen leren dat samen dingen doen en plezier maken leuk is. Ze leren samenwerking ervaren als een natuurlijke manier van omgaan met elkaar.
Wat is het effect van Biodanza voor kinderen?
- Kinderen leren op een speelse manier hun emoties te uiten.
- Ze worden uitgedaagd in hun creatieve vermogens en fantasie en ontwikkelen hierdoor een rijkere identiteit.
- Ze leren dat samenwerken en plezier maken leuk is en ervaren dat als een natuurlijke manier van omgaan met elkaar.
- Door de onderlinge acceptatie die hieraan is verbonden voelen kinderen zich gezien, gewaardeerd en ontwikkelen ze een gevoel van zelfacceptatie en zelfwaardering.
- Het geeft kinderen zelfvertrouwen.
- Het bevordert de sociale vaardigheden.
- Agressie en angst worden op een gezonde manier getransformeerd.
- Door spel en dans komt er balans in actie en rust. Een kind leert zo op jonge leeftijd zijn grenzen te voelen en stellen.
- De concentratie verbetert en er ontstaat meer openheid in de houding en contact met anderen.
Biodanza voor ouder en kind
Effecten:
- ouder en kind leren elkaar op een nieuwe manier kennen
- ze leren met elkaar te dansen vanuit hun gevoel
- het brengt nieuwe energie en meer affectie in de relatie met hun kind
Reactie van een ouder:
Wat hebben we lekker gedanst met z’n vijven (21/2, 10, 12, 46 en 47 jaar oud). Ongedwongen en met vrolijke muziek. Allemaal binnen onze eigen vermogens. Wat heerlijk dat dat kan! Eenmaal thuis hebben we het nog heel gezellig gehad met elkaar. Zoon van 12 zegt er de volgende keer graag zijn voetbalwedstrijd voor af!
Biodanza op basisscholen
Biodanza voor kinderen is daarom ook heel goed in te zetten op (basis)scholen als onderdeel van het lesprogramma. Bijvoorbeeld als middel bij sociale vaardigheidstraining omdat de kinderen:
- contact leren maken met anderen
- een balans ontwikkelen in geven en ontvangen
- hun grenzen leren kennen
- leren omgaan met feedback
- leren omgaan en expressie kunnen geven aan hun emoties
Hieronder een fotoimpressie van Biodanza op basisscholen (onderbouw, groep 6 en groep 7):
Een paar reacties van kinderen uit groep 6 en 7:
De kring met het Afrikaanse liedje was super leuk.
Ik vond het wel leuk, want je deed allerlei leuke dingen. Jullie waren heel aardig tegen iedereen. En als ik eerlijk moet wezen, was het de leukste gym aller tijden
Ik vond Biodanza heel leuk en relexend. Biodanza is te gek. Heel erg bedankt voor de leuke gymles!
Hieronder 2 impressies over Biodanza op basisscholen.
De eerste is van mijn collega Judith Jannink die een filmpje van haar werk op een basisschool in Enschede heeft laten maken.
https://www.youtube.com/watch?v=4Mw4TWN_BvM
De tweede is van mijn Belgische collega Sabine Houtman over haar werk.
Kinderen en ouderen
Een bijzonder initiatief … kinderen die samen met ouderen dansen. Biodanza, poëzie van de ontmoeting.
Lucie en kinderen
Het werken met kinderen is voor mij altijd belangrijk geweest. Ik heb mijn opleiding aan de Pedagogische Academie afgerond, maar ben niet in het onderwijs terecht gekomen.
In het verleden heb ik o.a. kinder- en volleybalkampen begeleid en ben ik de ideale tante voor mijn 4 nichtjes.
Ik heb de afgelopen jaren regelmatig meegeholpen op basisschool De Ontdekkingsreis in Doorn en ben sinds kort ook gecertificeerd trainer voor de methode ‘ik leer anders’.
Uitgaan van de mogelijkheden van het kind zijn voor mij de basis van de ontwikkeling van het kind. Mijn hart wordt blij als ik met de kinderen in Biodanza mag spelen, dansen en bewegen.